Thursday, November 18

what a shock :O

unbelievable. aku pon xpercaya. sungguh. aku tak memain. adalah aku terbukak blog siapa ntah ni. dia kata jap ttbe aku lupa. tua sekejap. meh aku check out balik ape yg dia tulis dalam blog dia.
oke, okey dah jumpa~!
dia ckp macam ni tau..

"Percaya atau x,kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut."

haa.. korg mesti shock gila kan. xsedar ker. yang korg dalam diam alah boyfriend kau ckp "b.. i nak jadikan u isteri i one day nanti" pastu korg reply " ya i pon b.. i nak jadi wife u sepanjang hayat i" haa.. korg bertunang dah lah tu kan. ya betol tak tipu. even ckp dlm telefon pon kalau dah agree ttp jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.


so, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram. persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang boleh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang. bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, alah macam x baligh lagi kan (baru darjah 3 ke), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan bla bla bla, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

haaa... ni lah yg aku dapat tau. so, tanpa kita sedar kan sebenarnya kalau-kalau lah boyfriend korg tu dah menyatakan hasrat mcm tu punya gaya . kate nak kahwin gn kau. so, kau pon agree kan dah gn dia punya syarat kebenda. korg secara officialnya dah pon bertunang. hahahaha mesti shock kan. ke suka? ok pape je lah. yg tau masa first aku bace ni first respon aku " nganga mulut" hahahaha. haish tak taul ah ni.. wow tunang weh. gila hebat. er, ha lagi org blog tu kata lagi dia dh tanya ustaz dan ustaz tu jawab "kalau niat memang kerana ALLAH,yup itu dikira bertunang.wallahualam."

short and simple. conclusion: lu pikir lah sendiri. watanabe. chow~

No comments:

Post a Comment